دوره قاجار (۱۲۱۰- ۱۳۴۴ ه.ق/ ۱۷۹۶- ۱۹۲۵ م)، به جهت تحوّلات سیاسی و اجتماعی، از دورانهای مهم تاریخی کشور ما است. از جمله نکاتی که در بررسی این دوره جلب توجه میکند، تأثیر آموزههای اسلامی و به ویژه شیعی در ساخت و کاربرد اشیاء مادی زندگی است؛ بهگونهای که نشانههای این تأثیر را در سطوح مختلف زندگی طبقات اجتماعی گوناگون جامعه، اعم از خواص و عوام میتوان مشاهدهکرد. در این تحقیق که به شیوه توصیفی- تحلیلی و با هدف شناخت هر چه بیشتر و بهتر تأثیر باورها و اعتقادات اسلامی و شیعی، بر فرهنگ مادی دوره قاجار انجام پذیرفته، تلاش گردید تا...
ادامه ...آیین پیاده روی زیارت اربعین در سال های اخیر به یک ابر رویداد فرهنگی در جهان تشیع تبدیل شده که با حضور میلیون ها زائر از سراسر جهان برگزار می شود. از اوایل دهه ۹۰ و مقارن با رشد فزاینده شرکت کنندگان در این رویداد، ایرانیان نیز به شکل میلیونی هر ساله در آن حضور می یابند. این اقبال بی سابقه پرسش های زیادی را از حیث کمیت و کیفیت برگزاری این آیین به وجود آورده است. در همین راستا سوالات پژوهش حاضر نیز بدین صورت ساماندهی می شود که مهمترین علل جذابیت آیین پیاده روی زیارت اربعین چیست؟
ادامه ...این رساله در خصوص اشکال جدید زیارتی در ایران کشوری شیعه مذهب با صدها زیارتگاه است هدف اصلی فهم تحولات دینداری جوانان از طریق بررسی تحولات اشکال زیارتی است یا به عبارت دیگر مقایسه اشکال سنتی زیارت با الگوهای جدید آن روش این پژوهش مطالعه موردی کیفی بر روی یک زیارتگاه بزرگ شیعی – حرم امامزاده سلطانعلی واقع در مشهد اردهال – است علت انتخاب این مورد برای مطالعه ویژگی خاص آن است که امکان بهتری برای پاسخ به پرسش های اولیه پژوهش میدهد
ادامه ...واقعۀ کربلا و شهادت امام حسین(ع) برای منظومۀ دینی تشیع به مثابه رخدادی بنیانگذار است که شکلگیری مجموعۀ گستردهای از مناسک حول آن، آن را در کانون تشیع زیسته عامۀ شیعیان قرار داده است. نظام امامت در تشیع که همچون نوعی ساحت میانجیگری میان انسان و الله عمل میکند، با تعدیل استعلای مطلق خداوند فینفسه واجد ظرفیتهایی برای مقاومت در برابر عرفی شدن آگاهی الهیاتی و حیات دینی شیعه بوده است. در این میان تفسیر فدیهای از واقعۀ کربلا این ظرفیتهای تشیع برای مقاومت در برابر عرفیشدن را به تأثیرگذارترین صورت فعّال میکند.
ادامه ...جهانزیست عینی و ذهنی حوزویان در صد سالهی اخیر تحولاتی گاه عمیق را پشت سر گذاشتهاست. از منظر جامعهشناختی، این تحولات عینی، پیامدهای ذهنی در تغییر ساختار «حافظهی جمعی» حوزوی و تعریف حوزویان از «خویشتن» اجتماعی خویش داشته است. برای شناخت این تحولات و تغییرات رخ داده در تعریف خویشتن حوزوی از منظر جامعهشناسی، معرفهایی نیاز است. محدودیتهای موجود بر سر انجام پژوهشهای كمّی و تعمیمپذیر از سوی پژوهشگران دانشگاهی و مستقل و نیز دستیابی به نتایج پژوهشهای پیشین صورتگرفته در این حوزه از سوی نهادهای رسمی، پژوهشگر را به سمت سایر معرفهای جامعهشناختی میكشاند.
ادامه ...این آدرس پست الکترونیک توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید