«زیارت، از نیاز تا نهاد»؛ گزارش جلسه‌ی «جامعه‌شناسی زیارت» در مشهد

نشست «جامعه­‌شناسی زیارت» با سخنرانی آقای دکتر حسن محدثی گیلوایی، (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز)، با همکاری مدیریت پژوهش و برنامه­‌ریزی آستان قدس رضوی و انجمن جامعه‌­شناسی ایران دفتر خراسان، مورخ پنج­شنبه 28 دی ماه 1396، در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

 دکتر محدثی سخنان خود را طرح مفهوم «زائر-محقق» آغاز کرد، به معنیِ فردی که می­‌خواهد در دو جهان توأمان سیر کند، زیارت که سفری است آفاقی در انفس و در جهان معنوی، و تحقیق که جستجویی است گذرایی در جهان عقلانی است و در پی کشف چیزی است. به گمان او جهان زائرانه و جهان تحقیق دو جهان متفاوت هستند، اما وقتی با یکدیگر جمع می‌­شوند راه وصول به حقیقت آسان‌­تر می­‌شود و کوشش می­‌شود حق هر دو ادا شود، و موانع شناختی جهت فهم این پدیده کمتر می‌­شود.

سپس وی از تجربیات سفرهای گذشتۀ خود به مشهد و برخی مشاهداتی که به عنوان تیپ «زائر-محقق» در این سفرها و تجربه‌­ی زیارت حرم امام رضا (ع) داشته است می­‌گوید و اینکه در متن این مشاهدات همواره پدیده‌­ای وجود داشته است که آن را فهم نمی­‌کرده است.

وی عنوان جزئی‌­تر و دقیق‌­تر بحث خود را «زیارت، از نیاز تا نهاد» می­‌گذارد، چرا که به نظر او برای معتقدان زیارت از یک تکانه­‌ی درونی به شکل نیاز و خواست باطنی آغاز می‌­شود، و بنابراین زیارت ریشه در درون انسان معتقد دارد. اما از آنجایی که عموماً حول و حوش نیازها و برای پاسخگویی و سازماندهی کردن آن­ها نهادهایی ساخته م‌ی­شد، در مورد زیارت نیز به همین ترتیب است و بنابراین زیارت نهادینه می­شود. او در اینجا تمایزی برقرار می‌­کند میان دو گونه زیارت: یکی زیارت به عنوان یک نیاز خودرو و «وحشی» در درون انسان که درگیر درون است، و دیگری شکل اجتماعی شده، سازمان یافته و الگو یافته‌­ی زیارت، که آن را نوع جامعه‌­پذیر شده و «اهلی شده­»ی زیارت می­‌نامد.

سپس وی با تعریف اسطوره، آن را به عنوان یک ساحت فرهنگیِ تام معرفی کرد، که همچون نظام­‌های فرهنگی تام دیگر از قبیل دین، ایدئولوژی و عرفان، سه ساحت شناختی، ابرازی و هنجارین زندگیِ انسان را پوشش می­‌دهد. او در ادامه تمایز دیگری میان دو نوع تفکر و جهان­بینی و در پی آن دو نوع دین، زیارت و زائر بر قرار می‌­کند: اسطوره­‌ای و غیر اسطوره‌­ای.

او برای هر کدام از این دو نوع جهان­‌بینی شش ویژگی برمی­‌شمرد. ابتدا ویژگی‌­های جهان اسطوره­‌ای و سپس ویژگی­‌های جهان غیراسطوره­‌ای را عیناً در تقابل با آن‌­ها مشخص می­‌کند. شش ویژگیِ جهان اسطوره­‌ای به این شرح هستند:

  1. قصه­‌ها و روایات اسطوره­‌ای از آغازها و بنیان‌­ها سخن می­‌گویند، و پدیده‌­ها را با ارجاع به این آغازها و بنیان‌­ها توجیه می‌­کنند و تحلیل می‌­کنند.
  2. وجود و سیطر‌ه‌­ی  کهن الگوها در جهان اسطوره­‌ای، که آن را «سرنمون‌­گرایی» می­‌نامد، و بنابراین فردیت و نوآوری در تفکر اسطوره­‌ا‌ی خیلی معنایی ندارد.
  3. این نوع نگاه رویدادهای تاریخی را از زندگی انسان حذف م‌ی­کند و پدیده‌­ها را به نیروهای فراتاریخی محول م‌ی­کند و نسبت می­دهد.
  4. این نوع جهان‌­بینی میان نیروهای ناسوتی و لاهوتی امتزاج ایجاد می‌­کند، همچون موجودات بینابینیِ انسان-خداها در روایت­‌های اسطوره‌­ای، یا ویژگی‌­های مافوق بشری که عوام به حضرت علی (ع) نسبت می­‌دهند.
  5. در این جهان­‌بینی نماد وجود ندارد، کاربرد مفاهیم رمزی و رازآلود به حداقل می‌­رسد، و در عوض نشانه­‌ها هستند که معنای مشخصی دارند و در مورد آن‌­ها امکان تأویل وجود ندارد.
  6. در این نوع تفکر، پدیده‌­ی «تقدس مادی» وجود دارد، و بنابراین اعتقاد، امر مقدس در درون اشیا و اجسام حلول می­‌کند و لذا این تقدس از طریق همجواری فیزیکی قابلیت انتقال پیدا می‌­کند، برای نمونه پدیده­‌ی «مالش مقدس» در اماکن مذهبی و مقدس.

به نظر محدثی می­‌توان گفت ویژگی­‌های این جهان اسطوره­‌ای عیناً به زیارت اسطوره­‌ای و زائر اسطوره‌­ای نیز راه می‌­یابد، و ما با پدیده­‌ی زیارت اسطوره‌­ای و زائران اسطوره‌­اندیش مواجه هستیم. به نظر محدثی متون تشیع آکنده از همین باورهای اسطوره­‌ای هستند، و کتب دینیِ ما و به خصوص کتب تشیع، برای مثال کتاب زیارت­نامه‌­ی آستان قدس رضوی را نام می­‌برد که به گمان او مملو از چنین باورهایی است. او در ادامه تأکید کرد که خصوصاً در تشیع عامیانه باورهای اسطوره­‌ای بسیار پررنگ هستند.

سپس به این نکته اشاره کرد که در برابر این پدیده، می­‌توانیم از زیارت غیر اسطوره­‌ای سخن بگوییم، و اینکه در برابر تفکر و جهان­‌بینی اسطوره­‌ای، تفکر و جهان غیر اسطوره­‌ای و به دنبال آن دین غیر اسطوره­‌ای وجود دارد. او دین توحیدی را چنین دینی می‌­داند. به عقیده­‌ی او در برابر ازل­‌گرایی و آغازگرایی تفکر اسطوره‌­ای، دین توحیدی بر انجام و ابد و رستاخیز تمرکز دارد و در پی سامان دادن امور زندگیِ مومنان برای رستاخیز است.

همچنین دو نوع مفهوم آینده را در ادیان توحیدی متمایز می‌­کند: تاریخی و متاتاریخی. به عقیده‌­ی او آن نوع آینده­‌ای که خداوند در آن مداخله می­‌کند از نوع تاریخی است، چنانچه در آیه‌­­هایی با این مضمون که آینده از آن صالحان و مستضعفان است[1] منظور همان آینده‌­ی تاریخی است، و اما رستاخیز و قیامت آینده‌­ی فراتاریخی است. او معتقد است اساساً ادیان توحیدی، و به ویژه دین اسلام، با ارجاعات تاریخیِ فراوان خود، موجب بروز آگاهیِ تاریخی میان مومنان خود می­‌شود.

وی تمایز دیگر ادیان توحیدی با ادیان اسطوره­‌ای را در برجسته­‌تر بودن نمادها یا تکیه بیشتر بر نمادها می‌­داند. به گمان او نمادگرایی دینی در ادیان توحیدی بسیار جدی است. نمادها نقش بسیار مهمی در این ادیان ایفا می­کنند، نمادهایی که نیازمند تأویل هستند. لذا میان بسیاری از علما بر سر این نمادها بحث و گفتگو است. برای مثال واقعه‌­ی معراج پیامبر، حضرت آدم و وجود شیطان.

در نهایت، در دین توحیدی امر مقدس در درون اشیا نیست، بلکه تقدس به صورت غیر مادی وجود دارد، و زائر هدفش نیل به تحول وجودی و معنوی است. در دین توحیدی حلول تقدس در اشیا برابر با شرک است، و باور فرد مشرک در همین است که امر مقدس در درون اشیا وجود دارد، و برای مثال استفاده از سنگ­‌ها در چادرهای اعراب جاهلی و اعتقاد آن­ها مبنی بر اینکه امر مقدس در درون آن سنگ­‌ها ساکن خواهد شد را نام می‌­برد.

محدثی در نهایت با تأکید بر پدیده­‌ی زیارت به صورت یک نوع نیاز، معتقد است زیارت فقط یک نیاز معتقدانه نیست، بلکه به نوعی نیاز برای یافتن مأوایی و آرامشی است. برای مثال به زعم او این مطالبه­‌ی شدید و خواهندگیِ حریصانه­‌ی دست­‌های زائران هنگام نزدیک شدن به ضریح امام رضا (ع) خبر از مسئله‌­ای جدی­‌تر می‌­دهد، از امری وجودی، و آن اینکه آدمی (در اینجا زائر) «فقیر» است. فقر نه به معنای فقر اقتصادی و محرومیت مادی، بلکه در معنایی که در قرآن آمده است، در برابر صمد، چیزی مشابه حرمان. اینکه انسان احساس می­‌کند در این جهان بی پشتیبان و فقیر و نیازمند است. به عقیده­‌ی او این بی پناهی و نیازمندیِ وجودی است که زیارت و رفتن به مکان مقدس را به نوعی نیاز و خواست درونی بدل می‌­کند.

دکتر محدثی سخن خود را با خواندن کارنوشتی که شب گذشته­ از تجربه‌­ی زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) نگاشته بود به پایان برد.

پس از پایان سخنرانی نیز پرسش و پاسخ و گفتگو میان حضار و دکتر محدثی درگرفت. تعدای از حاضرین بر بسیاری از گفته­‌ها و روایات و تفاسیر دکتر محدثی، به ویژه درباره‌­ی مقوله‌­ی «تقدس مادی» که به زعم ایشان همان پدیده‌­ی تبرک است که در کلام اسلامی پذیرفته شده است، نقدهایی وارد کردند.



[1] «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ»