مشروطهی دوم در نتیجهی یک سال مبارزهی مسلحانهی نیروهای داخلی بار دیگر در جامعهی ایران استقرار پیدا کرد. مشروطهی دوم را میتوان در واقع بازسازیشدهیِ مشروطهی ویران شدهای دانست که با واقعهی به توپ بستن مجلس رو به اضمحلال رفت. نیروهای سیاسی-مذهبی در سودای احیای مشروطهی اول بودند. مصوبات مجلس دوم در حد تصویب برخی قوانین عمومی-عرفی باقی ماند و هیچگونه بازاندیشی در ساختار مشروطهی عرفی-شرعی که در متمم قانون اساسی تمهیدات آن فراهم آمده بود، صورت نگرفت.
ادامه ...نخستین تجربهی استقرار مشروطه در جامعهِی ایران با بحران مشروعیت دینی رو به رو گردید. این بحران بدل به نیروی محرکهای شد که سیر تحول مشروطهی اول را تحت تأثیر قرار داد. جریانی از علما در جایگاه اپوزیسیون نظام سیاسی نوظهور قرار گرفتند و با تئوریزه کردن ایدهآل "مشروطهی مشروعه" از ضرورت بازاندیشی و اصلاح در مشروطهی غربی سخن به میان آوردند. این نیروهای مذهبی نقش دوگانهای را در مشروطهی اول ایفا کردند: نخست دگردیسی ماهیت مشروطه به واسطهی مشروعسازی متمم قانون اساسی و دوم واسازی ساختار مشروطه از طریق همگرایی با دیگر نیروهای استبدادی و استعماری.
ادامه ...دکتر رسول جعفریان چند سالی است که به نشر اسناد و رساله های متعددی از تاریخ ایران همت گماشتهاند. ایشان به واسطه دسترسیهای گسترده و همت بلندی که در این حوزه داشتهاند، بخش قابل توجهی از رسالهها و اسناد تاریخی ایران و اسلام را در قالبهای مختلف منتشر نمودهاند. اخیرا کانال تلگرامی ایشان نیز به محلی برای نشر پارهای اسناد تاریخی ایران تبدیل شده است که کار بسیار نیکویی است و بعضا اسناد قابل توجهی در میان موارد منتشره توسط ایشان قابل ملاحظه است.
از جمله اسناد منتشر شده توسط ایشان، دو برگ نوشتهای است مربوط به دوران صفوی که یکی از علمای آن دوران (ظاهرا گمنام) مبادرت به استخراج مذاهب شهرهای مختلف ایران بر اساس کتاب «نزهه القلوب» حمدالله مستوفی نموده است.
ادامه ...«تشیع علوی و تشیع صفوی»، نظریهای است که ۴۴ سال قبل توسط علی شریعتی طرح شد و مباحث، نقدها و حتی تنشهای قابل توجهی را برانگیخت. اینک، پس از گذشت بیش از چهار دهه از طرح این نظریه، شاید وقت آن باشد که با نگاهی به مختصات درونی این متن، به بررسی منتقدانهی آن بنشینیم. چرا که فراتر از میزان دلبستگی، نوع ارزشگذاری و نقدهای سلبی و ایجابی وارد بر این نظریه و سایر آراء شریعتی، از یک واقعیت نمیتوان چشم پوشید: این نظریه و برخی دیگر از نظریههای اجتماعی بومی در یکصد سال اخیر، بخشی مهم از میراث فکری، حافظهی جمعی و سنت علمی مطالعات اجتماعی دین در ایران هستند.
ادامه ...«از روزهای گذشته تصویر اطلاعیهای در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود که در آن مؤسسه رسول اعظم (ص) وابسته به بیت آیت الله سید صادق شیرازی، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز نصرتِ عسکریین نامگذاری نموده و از حرکت کاروانهای زیارتی ولائیان فدائی جهت فتح و نصرت سامراء خبر میدهد. در این اطلاعیه بیان شده که این نامگذاری بنابر ارشادات آیت الله سید صادق شیرازی در این باره صورت گرفته است»
ادامه ...در آخرین روزهای سال ۱۳۹۰ و درست در هیاهوی چهارشنبه آخر سال، گروهی از علاقهمندان گرد هم آمدند تا در جلسه نقد کتابی که به همت «گروه مطالعاتی جامعه شناسی تشیع» و «انجمن علمی دانشجویی جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران» برگزار شده بود شرکت کنند. در این جلسه کتاب «جامعه شناسی قیام امام حسین(ع) و مردم کوفه» در حضور نویسنده آن، عمادالدین باقی، مورد نقد و بررسی قرار گرفت که گزارش کوتاهی از این جلسه در زیر مرور میشود. باقی سخن را با اظهار خوشبختی از این که در جرگه جامعه شناسان قرار گرفته است آغاز کرد و در مورد کتاب چنین اظهار داشت که این کتاب بخت خوبی نداشت، چرا که پس از اتمام چاپ دوم نتوانست مجوز چاپ جدید را بگیرد. البته این کتاب چندسال پیش توسط انتشاراتی در لبنان ترجمه و چاپ شد[۱] و به عراق و مصر هم رسید. باقی در انتهای توضیحات خود اظهار امیدواری کرد شلتاق نقد بتواند اشکالات کتاب را برای چاپهای بعدی برطرف نماید.
ادامه ...یاشار دارالشفاء ـ نقد و بررسی کتاب «تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق» یکی دیگر از سلسله نشستهایی بود که توسط انجمن علمی دانشجویی جامعهشناسی دانشگاه تهران و «گروه مطالعاتی جامعهشناسی تشیع» در شهریور ماه سال ۱۳۹۱ برگزار شد. در این نشست دکتر ابراهیم توفیق به عنوان ناقد و جمعی از اساتید و پژوهشگران حضور داشتند. دکتر ابراهیم توفیق در ابتدا رویکرد خود را در مورد نقد کتاب حائری بیش از پرداختن به متن، تلاش در جهت تعیین جایگاه آن در میان مطالعات مشابه و نیز بیان فرضیات و پرسشهایی جدید بر مبنای این اثر عنوان نمود. وی حائری را یکی از جدیترین تاریخ نگاران ایرانی دانست که از سبک تاریخنگاری مدرن تبعیت میکند و کارش وقایعنگاری صرف نیست. با اینهمه توفیق معتقد است که پروبلماتیک حائری در این اثر، حاصل رویکردی شرقشناسانه است و در نتیجه پرسشهایی تکراری را مطرح مینماید و به ناچار پاسخهایی میدهد که پیش از وی بسیاری از متفکران و نویسندگان که به موضوع مشروطه در ایران پرداختهاند، آنها را پیش نهادهاند.
ادامه ...کتاب «تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق» نوشته دکتر عبدالهادی حائری (۱۳۷۲ – ۱۳۱۴ش) یکی از اثرگذارترین تحقیقاتی است که درباره اندیشه و رفتار سیاسی علمای نجف و قم در جریان جنبش مشروطه و نیز وقایع پس از آن تألیف شده است. نویسنده کتاب نوه دختری آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی بوده و به واسطه ارتباط نزدیک با بیوت علمای بزرگ نجف و قم توانسته اطلاعات دست اولی را گزارش دهد. این کتاب نخستین بار در سال ۱۹۷۷م / ۱۳۵۶ش در لیدن هلند به زبان انگلیسی منتشر شد و نویسنده در تابستان ۱۳۵۸ آن را به فارسی ترجمه و در ایران منتشر کرد. این نقد بر اساس چاپ چهارم این کتاب نوشته شده که در سال ۱۳۸۷ از سوی انتشارات امیرکبیر در ۳۹۸ صفحه منتشر شده است.
ادامه ... نقد و بررسی کتاب «مکتب در فرایند تکامل» عنوان نشست علمیای بود که با حضور دکتر مقصود فراستخواه به عنوان ناقد و شماری از اساتید و پژوهشگران جامعهشناسی و علوم انسانی در تیرماه ۱۳۹۱ توسط «گروه مطالعاتی جامعهشناسی تشیع» با همکاری «بنیاد فرهنگی شریعتی» برگزار گردید. نقد و بررسی «مکتب در فرایند تکامل» پیش از این بارها موضوع نشستهای علمی در تهران، قم و دیگر شهرهای ایران بوده است؛ اما نشست اخیر، از جنبه دیگری به ارزیابی این کتاب پرداخته و به همین جهت از نشستهای پیشین برگزارشده حول نقد و بررسی این کتاب متمایز است. در این نشست کوشش شده جایگاه «مکتب در فرایند تکامل» در حوزه مطالعاتی جامعهشناسی تشیع مورد بحث و بررسی قرار گیرد و اینکه این کتاب واجد چه دلالتهای ضمنیای در حیطه جامعهشناسی تشیع میباشد. در ادمه، متن تنقیحیافته سخنان دکتر مقصود فراستخواه با عنوان «نقد کتاب مکتب در فرایند تکامل؛ ملاحظهای در محدودیت برنامههای پژوهشی شیعه» را میخوانیم و پس از آن گزارشی از نقدها و مباحث مطرحشده از سوی حاضران در این نشست را ملاحظه خواهیم کرد.
این آدرس پست الکترونیک توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید