گزارشی از جشنوارۀ فجر ۱۳۹۶، نگاهی به فیلم “به وقت شام”
مفهوم شهید همیشه در روایت تاریخ تشیع سهمی داشته است. از واقعۀ عاشورا که حسین به جای حمزه عموی پیامبر، لقب سیدالشهدا را میگیرد تا در مکاتبات علمای دورۀ قاجار[۱] و اکنون نظام جمهوری اسلامی ایران، مفهوم شهید به صورتهای مختلف بازنمایی شده است.آنچه وجه تمایز ادوار مختلف تاریخ تشیع است نحوۀ بازنمایی و استفاده از نمادها و المانهای متفاوت مصداق شهید است. بدیهی است که با توسعۀ مدرنیته در جامعۀ ایران و مطرح شدن هرچه بیشتر حوزۀ هنر، بازنمایی مفهوم شهید شکلی متفاوت به خود گرفته است.
در دوران پس از انقلاب ۵۷ و نظام جمهوری اسلامی، بازنمایی از شهید با به خدمت گرفتن هنر روایتی هژمونیک را ساخته است که این بازنمایی همان خوانش رسمی از شهید است. این در حالی است که پیش از این زمان روایتها با قدرتی متوازن با نداشتن ابزار حکومترانی و رسانه به بازنمایی شهید میپرداختند و خردهروایتها را میساختند. به عنوان مثال در کتاب «یادبود شهید دکتر تقی ارانی» به تفاوت شهید توده و شهید مذهبی پرداخته میشود. یکی از دلایلی که باعث میشود خوانش احسان طبری از شهید سلطه پیدا نکند این است که علاوه بر حکومت، ابزار هنر و رسانه را نیز دارا نمیباشد. وجه تمایز نظام جمهوری اسلامی در بازنمایی شهید با دیگر ادوار تاریخ تشیع دقیقا در همین قسمت نهفته است.
نظام جمهوری اسلامی با هژمونیک کردن ارزشهای خود و ابزار تثبیت آن که یکی از آنها رسانه است خوانش خود از شهید را در قالب بازنمایی، تبدیل به یک گفتمان کرد. در ادامۀ حیات نظام جمهوری اسلامی ابزار هنر در تمامی رشتهها جهت تثبیت گفتمان نظام که از جمله آنها پرداختن به شهید و شهادت بود، نقش جدی ایفا کرد.
برگزاری جشنوارههایی چون عمار، ادبیات مقاومت، سینمای پایداری، جشنوارۀ فیلم، تئاتر و موسیقی فجر از جمله سیاستگذاریهای نظام است که با هدف تقویت گفتمان غالب شهادت و ایثار شکل گرفتهاند. به عنوان مثال در دوران جنگ تحمیلی، به خدمت گرفته شدن هنر موسیقی با تولید اثرهایی در حوزۀ موسیقی سنتی و البته حماسی از شخصیتهایی چون شهرام ناظری به وضوح دیده میشود. حتی آثار نوازندگانی که کار آنها نسبتی با فضای شهادتطلبی ندارد به خدمت گرفته میشود. در مستند بزم رزم[2] استاد موسیقی سنتی ایران، حسین علیزاده با بیان اینکه قطعۀ نینوا را برای احوالات درونی خود اجرا کرده است، به روایت چگونگی روند منتشر کردن این قطعه در رادیوی ایران با نام نینوا میپردازد. علیزاده در این مستند اذعان دارد که تا آن زمان اصلا نمیدانسته است که نام دیگر کربلا نینوا است و طبق فرایندی غیرمرتبط با احوالات درونی نوازنده، قطعۀ نینوا به یکی از مهمترین قطعات موسیقیِ حماسی جنگ تحمیلی تبدیل میشود.
یکی از مهمترین حوزههای بازنمایی شهید در هنر هفتگانه پس از انقلاب ۵۷ و به صورت خاص پس از جنگ تحمیلی حوزۀ سینما بوده است. برگزاری جشنوارههای بزرگ سینمایی متعدد مربوط به این حوزه با رویکردی ارزشی و اعتقادی مؤید همین نکته است. جشنوارۀ فیلم فجر که از سال ۱۳۶۱ آغاز به کار کرده است مهمترین رویداد سینمایی ایران است .هم اکنون این جشنواره به عنوان پر مخاطبترین جشنواره در حوزۀ فعالیتهای فرهنگی، هنری نظام نقش ایفا میکند. این جشنواره مشروعیت خود را به صورت دوگانه هم از حکومت و هم از مردم به صورت نسبی اخذ کرده است. سینمای جنگ و به تعبیر غالب آن سینمای دفاع مقدس پس از جنگ ایران و عراق به یکی از ژانرهای اصلی فیلمسازی در ایران پس از انقلاب تبدیل شده است که هرساله سهمی در جشنوارۀ فیلم فجر دارد. ژانری که در طول این سی و اندی سال به بازنمایی چهرۀ شهید و جنگ میپردازد. بازنمایی شهید و توصیف مصداق آن در فضای جنگ یا غیر جنگ یکی از مهمترین تیپهای شخصیتی در این ژانر سینمای ایران است که غالباً با شخصیتها و نمادهای واقعۀ عاشورا پیوند خورده است.
در سی و ششمین جشنوارۀ فیلم فجر که در سال ۱۳۹۶ برگزار شد، ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور یافتند که ۶ فیلم با داستانهایی در بستر جنگ ساخته شدهاند. حدودا یک سوم فیلمها به مقولۀ جنگ و شهادت پرداختند. اینکه این تعداد قابل توجه از فیلمهای تولیدی جشنوارۀ امسال به جنگ و مفهوم شهادت(شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم) پرداخته است اگرچه بحث مهمی است اما چرایی آن در این یادداشت نمیگنجد.
فیلم «به وقت شام» اثر ابراهیم حاتمیکیا یکی از فیلمهایی است که در جشنوارۀ امسال به بازنماییِ شهید پرداخته است. حاتمیکیا که با فیلم «دیدهبان» از آغازگرانِ سینمای داستانی دفاع مقدس بود و در دهههای مختلف جمهوری اسلامی نقش مهمی را در پرداخت شخصیت شهید و داستان او داشته است، حال به بازنماییِ گونۀ جدید شهید یعنی شهید مدافع حرم پرداخته است. در به وقت شام حاتمیکیا شهید مدافع حرم را با استفاده از شخصیت پردازی علی رستمی که پسر یک خلبان بازنشسته به نام یونس است بازنمایی میکند. علاوه بر آن صحنههای فیلمبرداری نقش تعیینکنندهای در توصیف شهید مدافع حرم دارد.
در این فیلم که مانند اکثر فیلمهای حاتمیکیا نقشهای دوگانه آفریده شده است، با وجود نقش پدر و پسری که با هم چالش دارند، کارگردان نتوانسته است دوگانههای همیشگیاش را بیافریند تا مخاطب، امر اخلاقی را همراه با شخصیت اول داستان برگزیند، دوگانهای اخلاقی وجود ندارد. بلکه تنها یک قهرمان وجود دارد. قهرمان شهیدی که بالنهای رنگارنگ حامل اسرا را هوا میکند تا بچهها در مدرسه شاد باشند و باد در گندمزارها بوزد. صحنههای فیلمبرداری در این فیلم بسیار متفاوت از صحنههای ژانر "دفاع مقدس" است. صحنههای هالیوودی فیلم در بازنمایی شهید مدافع حرم نقش اساسی ایفا کرده است. شخصیتپردازی شهید مدافع حرم بسیار متفاوت از شخصیتپردازی شهدای جنگ است.
شهیدی که در این فیلم بازنمایی میشود شهیدی است که با انگلیسی صحبت کردن، کاپیتان بودن، دلبستۀ همسر بودن، ارزش دانستن زیستن در کنار همسر و بودن در کنار پدر و نه دارا بودن اعتقادی خاص به خاطر کشورهمسایه یعنی سوریه، به تصویر کشیده میشود. او یک شهید مدافع حرم است.
اگر این فیلم با اولین فیلم حاتمیکیا یعنی دیدهبان مقایسه شود میتوان به تفاوتهای اساسی در بازنمایی شهید در آثار اولیه و مؤخر پی برد. حاتمیکیا از دیده بانی که نقش اول آن سیری عارفانه را در جنگ تحمیلی پیش میبرد و با استیصال از دیدن خمپارۀ نیمه فعال در داخل زمین دوباره بر میخیزد و با صدای مارش به سمت دریا که تمثیلی از تمثیلهای عاشوراست میرود و طالب شهادت بودن چون حسین را تداعی میکند به «به وقت شام» رسیده است. فیلمی که شهید آن یک فرد مخلص نیست که یک تنه به کمک گردانی میرود و در داستان فیلم به سیر و سلوک میپردازد. شهید در فیلم به وقت شام کسی است که به وضوح، وجوه فردی او پر رنگ میشود. به تعبیری تفردگرایی در بازنمایی شهید صورت گرفته است. اهمیت بیشتر پدر و همسر از انجام عملیاتی که مقدس تعبیر میشود، مهارتهای دانشی یک خلبان شهید، انگلیسی صحبت کردن او و... همگی حاکی از روایتی متفاوت از شهید مدافع حرم در فیلم حاتمیکیا است که میتواند در عین قدسیت بخشی به شهید مدافع حرم با بازنماییای مدرن از آن تقدسزدایی کند.
از طرفی اهمیت دادن به پرترۀ شهید، استفاده از جلوههای ویژه و نشان دادن صحنههای هالیوودی چون صحنههای اکشن و نشان دادن سازههایی چون کولوسئوم هنگام سربریدن اسرا، که ملغمهای از صحرای کربلا و نبرد گلادیاتورها است نشان از آن دارد که برای کارگردان فرم پر رنگتر از محتوا بوده است و تاکیدی بر روند تقدسزدایی در بازنمایی مفهوم شهید است. البته این نکته در فیلمهای دیگر حاضر در جشنوارۀ امسال چون «تنگۀ ابوقریب» نیز دیده میشود که با وجود اینکه از نظر تکنیکی همچون به وقت شام بسیار خوش ساخت است اما پی رنگ داستانی ندارد و فرم است که حرف اول را میزند. اختصاص یافتن نامزدی و جایزۀ بهترین جلوۀ ویژه نیز به دو فیلم یاد شده موید مطلب است. به نظر میرسد تولید فیلمهایی اینچنینی مقدمهای برای تغییری اساسی در بازنمایی شهید در سینمای دفاع مقدس باشد. تغییری که در آن بازنمایی شهید بیشتر از آنکه روایتگر واقعۀ عاشورا، نمادهای آن، احوالات عرفانی و خالصانه باشد، روایتگر فردیت شهید و پرداختن به جلوههای ویژۀ او اعم از صحنههای ویژه و زندگی شخصی بدون باری ایدئولوژیک و اعتقادی است.
[1] .رجبی دوانی، محمد حسن. (۱۳۹۶) . مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دورۀ قاجار، تهران: نشر نی.
[2] . این مستند به کارگردانی سید وحید حسینی، نگاهی به کارنامه موسیقی در روزگارِ جنگ و بین سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ دارد.
این آدرس پست الکترونیک توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید