یکی از اماکنی که در ایران با اعتقاد به منجی موعود مرتبط شده و تقدس پیدا کرده است، مسجد جمکران است. این مسجد به اعتقاد برخی از شیعیان به فرمان مستقیم امام زمان (عج) ساخته شده و با توجه به وسعت نفوذ این تفکر و ماهیت آن به نظر میرسد آن را به عنوان یک پدیده فراگیر اجتماعی باید مطالعه نمود.
کتاب «جهان زندگی در جمکران: روایت زندگی منتظرانه» به قلم سکینهخاتون تشتزرین و زیر نظر دکتر حسن محدثی تلاش کرده است تا این موضوع را به لحاظ جامعهشناختی مورد پژوهش و بررسی قرار دهد. این کتاب در سال ۱۳۹۷توسط انتشارات نقد فرهنگ در ۲۵۹ صفحه به چاپ رسیده و پس از مقدمه دکتر محدثی، شامل فصول مدخل بحث، اندیشهها و تأملات نظری، گفتار در روش، جهان زندگی زائر جمکران و نتایج است.
دکتر محدثی مقدمه این کتاب را با این سوال آغاز میکند که چرا این یا آن فرد دیندار، از گوشهای از این سرزمین پهناور برمیخیزد و به زیارت مسجد جمکران میرود؟ آیا به راستی آنها مردمی منتظرند؟ او میگوید تصور ما در آغاز بر این بود که با این پژوهش میتوانیم روایتهایی از زندگی منتظرانه را گردآوری کنیم در حالی که در میان کنشگران این میدان، به روایتهایی از انتظار دست نیافتیم. منتظر، جویای تغییر و برهم خوردن وضع کنونی است اما آنچه ما دیدیم، عمدتاً مطالباتی بود که مردمانی بی پشتیبان و بی پناه و دچار حرمان، در مکانی مقدس به پیشگاه امام شیعی عرضه داشته بودند. (صفحه ۱۰)
خانم تشت زرین، در فصل نخست این کتاب، اذعان میدارد که در این تحقیق با مطالعه زندگی زیسته افراد منتظر که باورمندان به ظهور منجی هستند، در پی شناسایی و کشف عواملی است که سبب شدهاند این باور در درون آنها فعال شود و به دنبال آن به بررسی نمودهای فردی و اجتماعی این باور که در کنشهای معتقدان به آن بروز مینماید میپردازد. او اضافه میکند، باور به منجی در میان شیعیان به نحو فراگیری وجود دارد و در برهههای خاصی از تاریخ زندگی فرد، این باور برجسته و نیرومند میشود و گاهی موجب میشود که فرد معتقد به منجی به مکانی کشیده شود که مظهر و یادآور حضور و نقشآفرینی منجی است. لذا ما نیازمند تبیینی هستیم که نشان دهد در چه برهههایی و چگونه این باور برجسته، نیرومند و تأثیرگذار میشود. (صفحه ۴۶)
او با ایجاد تلفیقی از نظریهها و با استفاده از روش کیفی «مشاهده» و «روایت» دست به این تحقیق زده و بر اساس ویژگیهای شخصی و اجتماعی، زائران را به سه گروه دستهبندی کرده است. گروه اول افرادی هستند که میتوان حضورشان در مسجد جمکران را با حاجت خواستن جهت رفع مشکلات زندگی روزمرهشان پیوند زد. گروه دوم، شامل مصاحبهشوندگانی میشود که حضور آنها در مسجد مبتنی بر اعتقادات دینی فرد بوده است و با نیت کسب اجر اخروی یا کسب رضایت امام زمان (عج) اتفاق میافتد. گروه سوم نیز شامل افرادی است که حضورشان در مسجد جمکران اتتخابی نیست و به دلایل مختلفی مثل در مسیر مسافرت بودن این مسجد یا مسائل شخصی دیگر اتفاق افتاده است. (صفحه ۹۵)
او در مجموع با ۳۰ نفر اعم از زن و مرد با میزان تحصیلات و مشاغل مختلف مصاحبه عمیق و کیفی انجام داده است، ویژگیهای منجی را از منظر آنان استخراج کرده و سپس با استفاده از نظریه محرومیت مصاحبهها را مورد تبیین جامعهشناختی قرار داده است. انواع محرومیت از قبیل محرومیت روانی، محرومیت اقتصادی، محرومیت اجتماعی، محرومیت ارگانیسمی (مشکل جسمانی)، در نگرش افراد به امام زمان و مسجد جمکران تأثیرگذار هستند. تشتزرین پس از بررسی ویژگیهای هر گروه، و مفهوم انتظار به مثابه یک امر اجتماعی را در آنها مورد بررسی قرار داده است.
به گفته تشتزرین، جهان زندگی در جمکران به نوعی از تبادل و ارتباط بین کنشگر (زائران) با مکان و سایر کنشگران در زمان ساخته میشود که میتواند دو گونه باشد: گونه یا سنخ اول، جهانی جمعی است که در این سنخ زائر با حضور در جمکران و شرکت در مراسم آن، احساس نزدیکی و یگانگی با جمع دارد؛ و سنخ دوم جهانی شخصی است. افراد در این جهان خودساخته که حریمی کاملاً شخصی برای آنها فراهم میکند، لحظاتی را در آرامش به سر میبرند و از آن احساس رضایتی وافر دارند.
او در بررسی مفهوم انتظار و تجربه زیسته انتظار زائران میگوید، انتظار حسی از دردناکی و مطالبه شرایط نوین را در خود دارد. پس منتظر قاعدتاً باید امیدوارانه و دردمندانه به افق و به فردا بنگرد تا بلکه عنقریب به مقصود برسد. شاید تنها طریقی که میتواند او را تسکین دهد اندیشیدن به این است که بالاخره میآید و وقتی بیاید، از این بیقراری خلاصی خواهیم یافت. این امر به لحاظ کلامی در اغلب مصاحبهها دیده شده اما دامنه و گستره امید به بهبود وضعیت و تحقق شرایط بهتر در آنها متفاوت است. از سویی نمود و بروز بیرونی این انتظار و چشمبهراهی در رفتارها و کنشهای آنان در زندگی روزمرهشان به صورت بسیار محدود مشاهده شده است. او در پایان به گفته دکتر محدثی اشاره میکند که «در تجربه زیسته انتظار، نوعی بیقراری و بیتابی و دردناکی و گاه حتی خشمناکی هست؛ اما بر حسب این یافتهها، زائر جمکران عملاً هیچ فرقی با زائر دیگر مکانهای مقدس ندارد. به عبارت دیگر، نمیتوان از تجربه زیسته انتظار در جمکران سخن گفت...» (صفحه ۱۸۷)
کتاب «جهان زندگی در جمکران» را میتوان اثری درخور، روشمند و پریافته در حوزه جامعهشناسی تشیع دانست. داشتن بنیان نظری قوی، مصاحبه با ۳۰ نفر از زائران مسجد جمکران (علیرغم مشکلات فراوانی که برای این کار وجود داشته) و تحلیل دقیق و موشکافانه مصاحبهها، نتایج مهمی را در اختیار پژوهشگران این حوزه قرار میدهد.
۱. تیتر با الهام از تعبیر خانم کریمالدینی انتخاب شده است: «...انحراف جدی در اینجا این است که انتظار ظهور، به تمنای حضور فروکاسته شود...» (صفحه ۱۸۷کتاب)
این آدرس پست الکترونیک توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید