«دیالکتیک امید» دروش و «سنتز انتظار» شریعتی، هر دو به ما میگویند که چگونه میان حقیقت ایدهآل و واقعیت حاکم تضاد شکل میگیرد و امید بلوخ و مذهب اعتراض شریعتی نشان میدهند که چگونه سرانجام حقیقت پیروز خواهد شد.اگر انتظار، در معنای مثبت آن در ذهنهای مردم وارد شود و آنان را از تسلیمشوندگان وضع موجود، به شورشگران علیه وضع موجود تبدیل کند. شورشگرانی که میخواهند واقعیت را به نفع حقیقت که عدالت است و برابری و آزادی تغییر دهند، اما در این میان یک علامت سوال، یک حلقه مفقوده دیده میشود. چرا آنانی که همواره در طول تاریخ از ستمکشان جامعه بوده و به انحاء مختلف مورد آزار و آسیب و ظلم و تبعیض قراره گرفتهاند و از هر جهت تحت فشار و سرکوب بودهاند و همواره چه از سوی سیاست، چه از سوی جامعه طرد شده بودهاند، آنهایی که شاید بیش از هر کس دیگری نیاز به آن عدالت و آزادی داشته باشند، در این میان غایبند؟
ادامه ...اگر هر فرد را فرزند زمانهی خویش بپنداریم، هر تصویر نیز زبان گویای بخشی از فضای جامعه در دورهی تولیدش به شمار میرود. به تازگی تصویری در ابعاد بسیار بزرگ در میدان ولیعصر تهران نصب شده که موضوع آن، ظهور و غیبت دوازدهمین امام شیعیان است. تصویر به لحاظ اجتماعی، دارای ابعاد قابل توجهی است.در قسمت بالای تصویر، تنها یک جمله نوشتهشده است: «با سپاهی از شهیدان خواهد آمد». در این تصویر، در زمینهی دشتی وسیع و سرسبز، با پسزمینهای از آبی آسمان و ابرهای سفید، صفی طولانی از افرادی دیده میشود ...
ادامه ...سارا شریعتی - "انتظار مذهب اعتراض" سخنرانی شریعتی در ۸ آبان ۱۳۵۰ در حسینیه ارشاد است. این سخنرانی در مجموعه اثار شماره ۹ تحت عنوان "حسین وارث آدم" (ص ۲۵۳-۳۰۴) به چاپ رسیده است و تنها متن شریعتی در خصوص موعود گرایی شیعی است. از این رو علی رغم طبیعت متن- که شفاهی است- حجم اندک مطلب -در پنجاه صفحه – و موردی و خاص بودن آن- این بحث در آثار شریعتی ادامه نیافته است-، از جایگاه قابل توجهی در مجموعه آثار وی برخوردار است. عنوان سخنرانی، در واقع صورتبندی نظریه ی اصلی شریعتی در طرح انتظار به عنوان اعتراض اجتماعی است و ارائه ی تیپولوژیای از چهره ی "منتظر" به عنوان چهره ی "معترض". در بخش اول سخنرانی خود، شریعتی به طرح "کلیات طرز تفکر شیعه امروز در باره امام زمان" می پردازد و با اشاره به تلقی انتظار و مهدی موعود و آخرالزمان در نزد "غیر مذهبیهای تحصیلکرده"، "مذهبیهای متجدد" ،"توده ی مذهبی" و "روحانیون"، به ارزیابی و نقد این مواضع می پردازد و رویکرد خود را بدین ترتیب معرفی میکند که "بیاییم به جای اینکه اذهان و افکار را درگیر مطالب ذهنی و کلامی قدیم و جدید کنیم، به پرسش مهمتری پاسخ دهیم و آن اینکه اعتقاد به این اصل چه تاثیری بر جامعه و سرنوشت فردای ما دارد؟"
ادامه ...سومین نشست از سلسله نشستهای گفتگوهای فرهنگی به نقد و بررسی کتاب «زمان در زندان» نوشته زهره سروشفر (دانشآموخته دکتری علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا) با حضور نویسنده کتاب، سعید طاووسی (عضو گروه تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی)، اسماعیل نوده فراهانی (کارشناس دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی) و دبیری محمد نیازی (مدیر میز مطالعات دین پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی) پرداخت.
ادامه ...فضای شهر شیعی به واسطه حرم های امامان، در طول سالها مقتضیات خاصی داشته است اما در دوره جمهوری اسلامی این فضاهای شهری تحت تاثیر مداخلات شهری پیرامون حرم ها و اجرای طرح توسعه و نوسازی قرار گرفته است. در همین رابطه با «عباس آذری»، پژوهشگر شهرسازی و مدرس دانشگاه گفت و گو کردیم که در ادامه می آید. وی رساله دکتری خود را با عنوان «پدیدارشناسی جدایی حرم های مطهر از بافت پیرامون» در دیماه ۱۳۹۷در «مرکز پژوهشی هنر، معماری و شهرسازی نظر» دفاع کرده است.
ادامه ...
ما نمونههای نوسازی و توسعه شهرها در ایران بسیار سراغ داریم که بافتی از شهر تخریب میشود و بناهایی برافراشته که با بافت پیرامون خود سنخیتی ندارند، ساخته می شود. این ساخت و ساز بیانتها اغلب بدون در نظر گرفتن هویت مکان است و تنها سود و منفعت در میان نقش مهمی دارد. حال به نظر میرسد، بافت پیرامونی حرمها نیز گرفتار این طرز تفکر شده است.
ادامه ...یکی از تفاوتهای روش پیادهروی اربعین برای عراقیان و زائران دیگر کشورها آن است که عمدتاً راه عراقیان از محل سکونتشان آغاز میشود، اما زائرین خارجی اکثراً مسیر مشخص نجف تا کربلا را طی میکنند. همین مسئله موجب شده که مسیر نجف تا کربلا وجهی سازمانیافتهتر و بینالمللیتر به نسبت دیگر مسیرها پیدا کند. این مسئله بهانهای شد تا برای شناخت اثرگذاری این سازماندهی، دو نمونه از مسیرهای پیادهروی اربعین را با یکدیگر مقایسه کنیم: مسیر نجف به کربلا و مسیر کاظمین به کربلا. مسیر دوم به سبب نزدیکیاش به پایتخت مسیری پرتردد است که قریب به اتفاق زائران آن عراقی هستند و در عین حال به نسبت مسیر نخست مردمیتر و غیرسازمانیافتهتر بهنظر میرسد.
ادامه ...پیادهروی اربعین اگر چه از جمله مناسک دینی است که به لحاظ ریشههای تاریخی به شیعیان عراق تعلق دارد ولی اکنون بعد از گذشت سالها با افزایش معنادار تعداد مشارکتکنندگان از ملیتهای مختلف به حرکت جهانی شیعی تبدیل شده است. رشد سریع جمعیتی این مناسک و گستردگی آن در سطح جهان آن را به عنوان یک پدیده نوظهور مطرح نموده؛ پدیده ای که به سرعت توجه بسیاری از تحلیلگران و صاحبان اندیشه را به خود جلب نمود و پیرامون آن رویکردهای مختلف تحلیلی و تفسیری نضج گرفت.
ادامه ...این یادداشت، یک روایت از تجربه شخصی من به عنوان یک زن، از حضور در تکیهها و مراسم عزاداری عاشورا و تجربه متفاوتی است که محرم سال گذشته برایم رخ داد. بسیاری از آن چیزی که وصف میشود ممکن است برای خواننده آشنا باشد. کما اینکه کلیات دو شیوه عزاداری که در ادامه وصف میشود هر کدام به صورت مجزا پیش از این نیز برای من هم آشنا بود، اما آنچه برایم قابل توجه است، تمایزی است که ناگهان میان این دو و در مقایسه با یکدیگر به چشمم آمد.
ادامه ...آیین زیارت مقابر اشخاص مورد احترام، چه افراد مقدس زنده و چه مرده در گستره وسیع و متنوعی از جهان اسلام و مسیحیت وجود دارد و هنوز هم در این ادیان و بسیاری دیگر از ادیان زنده است. بخشی از تکامل تدریجی این پدیده در ادیان، ناشی از احساس شکاف و جدایی میان خالق و مخلوق است. از خلال مفهوم «قدیس»، تازه گرویدهها، این امکان را داشتند که میان خود و خداوند قادر مطلق متعال واسطههایی بجویند تا بتوانند به نیازهایی که پیش از این خدایان سنتهای گذشتهشان به آن پاسخ میدادند پاسخ دهند.
ادامه ...
طرح توسعه حرم مطهر امام علی (ع)، طرح توسعه حرم امام حسین (ع) و سایر طرحهای بازسازی حرمهای مطهر در عراق و سوریه توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات ایران صورت میگیرد. این پروژهها هزینههای بسیاری دارد که توسط کمکهای مردمی، شرکتهای نیمهدولتی و دولتی تأمین میشود. چنانکه به مناسبتهای مذهبی، برای ساخت صحن و شبستان حضرت فاطمه (س) و طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) تبلیغات گستردهای توسط رسانهها صورت میگیرد تا هزینه این طرحها با مشارکتهای مردمی تأمین شود.
ادامه ...
این آدرس پست الکترونیک توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید